Dit is waarom je vaker melk zou moeten drinken

0
274

Na vlees en koolhydraten, doen steeds meer vrouwen ook melk en andere zuivelproducten in de ban. Het witte goedje zou volgens diverse bloggers ongezond zijn en een bron zijn voor allerlei lichamelijke klachten. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Het antwoord is nee! Er bestaat geen wetenschappelijke onderbouwing voor de schadelijke effecten van melk. Het product is bovendien onderdeel van de schijf van vijf en staat daarmee in de richtlijnen voor gezonde voeding.

Afname melkconsumptie

Volgens hoogleraar en voedingsprofessor Ellen Kampman is de afname van de melkconsumptie zorgelijk. “Ik denk niet dat het verstandig is om minder of geen melk te drinken. Tenzij je het tekort aanvult met andere zuivelproducten als yoghurt.” Tenzij je lactose- of koemelkintolerant bent is het dus onverstandig om alle zuivelproducten uit je menu te schrappen en te vervangen voor andere producten. Melk is namelijk niet alleen heel erg dorstlessend, maar het heeft ook nog flink wat voordelen voor je gezondheid.

Verklein je het risico op darmkanker

Uit onderzoek is gebleken dat melk (bij meer dan 100 ml per dag) juist een beschermend effect heeft tegen tumoren in de dikke darm. Dit komt doordat het calcium in de melk je cellen helpt beschermen tegen schade door glazuren. Calcium remt bovendien ook ongewenste celdeling, waardoor het risico op darmkanker kleiner wordt.

Goed voor het zenuwstelsel, de spijsvertering én het geheugen

Melk en zuivel producten zijn ook een belangrijke bron aan Vitamine B2 en B12. Deze vitamines spelen een belangrijke rol bij de instandhouding van het zenuwstelsel, de spijsvertering en de energiehuishouding. Ook is het van belang voor een gezonde huid en het gezichtsvermogen. Bij een tekort aan vitamine B2 kunnen er ontstekingen van de huid ontstaan en vermoeidheidsklachten geven. Vitamine B12 is vooral goed voor de weerstand.

Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan de energievoorziening. B12 speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur. De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 treden vaak pas na jaren op, omdat het lichaam van deze vitamine een voorraad aanlegt. Een vitamine B12-tekort heeft een vorm van bloedarmoede tot gevolg, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Daarnaast kan een vitamine B12-tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is mogelijk belangrijk voor de geheugen- en denkfuncties. Ouderen kunnen bijvoorbeeld als gevolg van een vitamine B12-tekort problemen krijgen met hun geheugen.

Het voorkomt botontkalking

Zuivelproducten bevatten veel Vitamine D, waardoor ze een belangrijke bijdragen leveren aan stevige botten en een goed gebit. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat calcium en fosfor goed uit de voeding worden opgenomen en in botten en tanden worden vastgelegd. Samen met calcium en voldoende beweging is vitamine D daarom essentieel bij het voorkomen van botontkalking. Bovendien is vitamine D nodig om je afweer tegen ziektes optimaal te houden!

Bron| RTL nieuws, Margriet Beeld| iStock

DELEN